Submarinul Delfinul (521) poartă numele primului submarin românesc NMS Delfinul, care a fost lansat în anul 1936 și scos din funcțiune în anul 1957.
Submarinul actual este din clasa KILO și a intrat în exploatare în anul 1986, fiind achiziționat din fosta Uniune Sovietică. În perioada 1986 – 1996 a efectuat aproximativ 2000 de ore de imersiune în Marea Neagră, a executat 34 de lansări torpile/mine și a parcurs circa 8000Mm.
Este un submarin diesel cu propulsie electrică care poate atinge 17 Nd și are o autonomie maximă de 45 zile sau 6000 Mm. Raza de acțiune cu un plin de baterie este de aproximativ 400 Mm. Corpul este împărțit în 6 compartimente etanșe, iar la bord își desfășoară activitatea aproximativ 50 de militari.
Misiunile de bază ale submarinului sunt:
- antrenarea forțelor proprii pentru căutarea și descoperirea submarinelor;
- cercetarea pentru culegerea de informații la nivel operativ-strategic;
- pregătirea și controlul spațiului maritim în vederea desfășurării operațiilor maritime;
- completarea capabilităților sistemelor de cercetare de la coastă prin extinderea zonei de cercetare la suprafață și în mediul submarin;
- participarea la operații speciale – transport, lansare/recuperare grupe FOS;
- supravegherea navală în zonele de interes în sprijinul combaterii contrabandei și transporturilor ilicite;
- descoperirea navelor care desfășoară activități ilegale în zona economică exclusivă.
Submarinul nu mai este operațional din anul 1996, de când a expirat resursa bateriilor de acumulatori. Tot în același an ar fi trebuit executată și prima reparație medie, odată cu înlocuirea acumulatorilor. În perioada 1986-1992 submarinul a fost andocat anual, ulterior efectuându-se lucrări de întreținere a operei vii și a sistemului de imersare-emersare în anii 1996, 2004, 2007 și 2011.
În anul 2016 sunt active la nivel internațional 48 de submarine clasă „Kilo” și există comenzi pentru producerea a încă 12. Succesul de care se bucură această clasă de submarine pe plan mondial este dat de calitățile tactice și de soluțiile tehnice constructive alese de producător, soluții care au asigurat realizarea unei platforme extrem de greu de detectat.